Σχ. Έτος 2023-2024

       
ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΧΩΡΟ ΤΩΝ ΜΥΚΗΝΩΝ

 

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Μαρία Ελένη  

 

Η μελέτη του μυκηναϊκού πολιτισμού, ενός πολιτισμού που αναπτύχθηκε πριν από χιλιάδες χρόνια στην Ελλάδα και συγκεκριμένα την εποχή του χαλκού, ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη μας στον αρχαιολογικό χώρο και στο μουσείο των Μυκηνών. Μας δόθηκε η ευκαιρία να δούμε  από κοντά τα σπουδαιότερα χαρακτηριστικά αυτού του πολιτισμού(τα κυκλώπεια τείχη, την πύλη των λεόντων, τον  θολωτό τάφο) και να ανακαλύψουμε  όλα αυτά τα υπέροχα εκθέματα που είχαμε γνωρίσει  μέσα από τις σελίδες του βιβλίου της Ιστορίας μας.

Θαυμάσαμε την προσωπίδα του Αγαμέμνονα, την τοιχογραφία της Μυκηναίας, τα ειδώλια  της Μεγάλης Θεάς, τις πήλινες πινακίδες της γραμμικής γραφής Β’, τα αγγεία τα οποία αντάλλασσαν οι Μυκηναίοι με πρώτες ύλες ,χρυσό, ασήμι, χαλκό, ελεφαντόδοντο και πολύτιμες πέτρες…

 

Ο μυκηναϊκός πολιτισμός αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για εμάς, τους μαθητές της Γ’ τάξης.

 

 

Οι μαθητές φτιάχνουν χάρτινα αγγεία και τα  ζωγραφίζουν

 

Χαράσσουν πάνω σε πηλό τα ονόματά τους στη Γραμμική Β’ 

 


21 ΜΑΡΤΗ-ΗΜΕΡΑ ΠΟΙΗΣΗΣ

 

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Μαρία Ελένη  

 

Δυο ανοιξιάτικες , φωτεινές ημέρες, η 21η Μαρτίου ,παγκόσμια ημέρα ποίησης και η 25η Μαρτίου, ημέρα του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και του εθνικού ξεσηκωμού για ελευθερία, παρακινούν εμάς τους μαθητές της Γ’ τάξηςνα διαβάσουμε το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου «ΕΙΡΗΝΗ».

Αναρωτιόμαστε αν  οι όμορφες στιγμές της ζωής,που μπορούμε  να χαρούμε  σε περίοδο ειρήνης,είναι μόνο αυτές που μας παρουσιάζει ο ποιητής!

Βάζοντας τη φαντασία μας να δουλέψει διαπιστώνουμε πως είναι  και άλλες πολλές…και σας τις παρουσιάζουμε!


ΕΘΙΜΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ

 

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Μαρία Ελένη  

 

Οι μαθητές της Γ’ τάξης  συμβάλλουν στη διατήρηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και της λαϊκής παράδοσης αναβιώνοντας έθιμα του τόπου μας.

 

Το γαιτανάκι(έθιμο Αποκριάς)

Ο παραδοσιακός αυτός χορός, που πέρασε στη χώρα μας από τους πρόσφυγες του Πόντου και της Μικράς Ασίας ,συμβολίζει το πνεύμα συναδέλφωσης, αγάπης και ομόνοιας.

Η λέξη “γαϊτανάκι” προέρχεται από την μεσαιωνική λέξη “γαϊτάνιν” που σημαίνει μεταξωτό κορδόνι, κορδέλα.

Οι συμμετέχοντες στο παιχνίδι/ χορευτές πλέκουν χορεύοντας με συγκεκριμένες κινήσεις γύρω από το στύλο, το γαϊτανάκι. Με τον χορό τους φτιάχνουν μια πολύχρωμη πλεξούδα από κορδέλες.

Ευχαριστούμε τη γυμνάστρια του σχολείου μας, την κ. Ελένη Μαυραγάνη και τη δασκάλα, κ. Καίτη Κούρου, που κάθε χρόνο(την τελευταία εβδομάδα της Αποκριάς)μας δίνουν την ευκαιρία να χαρούμε το γαϊτανάκι.

Το φτιάξιμο και το πέταγμα του χαρταετού
(έθιμο της Καθαράς Δευτέρας)

 

Οι χαρταετοί πλανιόνται στους ουρανούς εδώ και χιλιετίες, από το 1.000π.Χ.. Το ταξίδι τους ξεκίνησε από τις χώρες της Ανατολής, όπως η Κίνα, αλλά δεν άργησε να φτάσει και στη χώρα μας και να προσαρμοστεί στα ελληνικά δεδομένα. Εδώ δεν φτιάχνουμε τους χαρταετούς από μπαμπού και μετάξι αλλά από ελαφρύ ξύλο και χαρτί.

Το πέταγμα του χαρταετού ψηλά στον καταγάλανο ουρανό έχει τον δικό του συμβολισμό, που δεν είναι άλλος από την κάθαρση και την ανάταση της ψυχής μετά το ξεφάντωμα της Αποκριάς. Μετά το πέταγμα του χαρταετού, η ψυχή μας είναι καθαρή και έτοιμη να ξεκινήσει τη νηστεία της Σαρακοστής.

 

 

Ευχαριστούμε τους συμμαθητές μας Παναγιώτη και Στάθη Θεοδωράτο αλλά και τον μπαμπά τους, κ Γεράσιμο, που μας βοήθησαν να ανακαλύψουμε πως το φτιάξιμο του χαρταετού είναι μια εύκολη υπόθεση, αρκεί να υπάρχει υπομονή και κέφι.

 

Η Κυρα- Σαρακοστή

 

Πρόκειται για το  παλιότερο έθιμο που σχετίζεται με τη γιορτή του Πάσχα.

Η κυρα-Σαρακοστή είναι μια χάρτινη ζωγραφιά μιας γυναίκας με επτά πόδια, ένα για κάθε εβδομάδα της Σαρακοστής, που λειτουργεί σαν ημερολόγιο.  Έχει τα χέρια της σταυρωμένα γιατί προσεύχεται και κρατά ένα σταυρό, γιατί πηγαίνει στην εκκλησία. Δεν έχει όμως στόμα για να δείξει ότι νηστεύει. Κάθε εβδομάδα που περνά κόβουμε   και ένα πόδι της. Το τελευταίο θα το κόψουμε  το Μεγάλο Σάββατο.


Γράφουμε χαϊκού!

 

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Μαρία Ελένη  

 

Οι μαθητές της  Γ’ Τάξης  διδάχτηκαν στο μάθημα της Γλώσσας τα χαϊκού, μια μορφή ιαπωνικής ποίησης .Έμαθαν πως ένα χαϊκού αποτελείται από 17 συλλαβές , χωρίζεται σε τρεις στίχους και περιγράφει  μια στιγμή του χρόνου.

Ενθουσιάστηκαν με την ιδέα  να φτιάξουν τα δικά τους ποιήματα!

Ήταν πολύ εύκολο να σκεφτούνμια εικόνα της φύσης για καθεμία από τις εποχές του χρόνου, αλλά χρειάστηκε να κάνουν  αρκετές προσπάθειες μέχρι να βρουν τον σωστό αριθμό συλλαβών.

Στο τέλος ζωγράφισαν  τις εικόνες…και όλα τα δημιουργήματα ήταν εξαιρετικά!

 


ΓΙΟΡΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑΣ
ΓΥΝΑΙΚΑ, ΠΛΑΣΜΑ ΙΕΡΟ!

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Μαρία Ελένη  

Οι μαθητές της Γ’ τάξης του σχολείου μας εκφράζουν τον σεβασμό τους στη γυναίκα -μητέρα, στη γυναίκα-γιαγιά….στην εργαζόμενη γυναίκα και της προσφέρουν λίγους στίχους, πολλή αγάπη και ολάνθιστα λουλούδια..

ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ
Οι μαθητές της Γ’1 τάξης διαβάζουν  παιδική λογοτεχνία, εμπνέονται και δημιουργούν.

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Μαρία Ελένη 

 

Οδός Αλκυόνης

Ο Στρατής, το σαλιγκάρι με το τραχύ κέλυφος, ανακαλύπτει τη διαφορετικότητα της φίλης του , της Αλκυόνας και τη  βοηθάει να δει με τα μάτια της καρδιάς τα χρώματα του ουράνιου τόξου, να ξεπεράσει τις φοβίες της και να πετάξει ψηλά στον ουρανό…

 

Το χελιδόνι που περίμενε τα Χριστούγεννα

Ένα μικρό χελιδονάκι αποφασίζει να αναβάλει το ταξίδι του στις ζεστές χώρες προκειμένου να γιορτάσει τα Χριστούγεννα.

Ο φίλος του, ο Σπουργίτης, για να τον προστατέψει από το κρύο γεμίζει τη φωλίτσα του με το μαλλί της προβατίνας.

Θα καταφέρει το μικρό χελιδονάκι να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα;

 

 

Το άγαλμα που κρύωνε

Το Προσφυγάκι , ένα μικρό, μαρμάρινο αγαλματάκι που ήρθε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας από την αντίπερα ακτή του Αιγαίου, από τη Μικρασία, κρυώνει από νοσταλγία για τον τόπο του αλλά και από μοναξιά. Τα πράγματα αλλάζουν γι’ αυτό όταν, κάποιον Οκτώβρη που οι νεραντζιές αντί για νεράντζια κάνουν ρόδια , αποκτά τρεις φίλους, την κυρία Γαλάτεια, το γαλάζιο πουλί και τον Λάμπη, τον γιο του νυχτοφύλακα…

 


ΦΤΙΑΧΝΟΥΜΕ ΤΡΟΥΦΟΜΠΑΛΙΤΣΕΣ

 

Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Μαρία Ελένη 

 

Το κουζινοξωτικό ,το  μικρόσωμο πλασματάκι με τη σουβλερή μύτη και τα μεγάλα αυτιά(ένας από τους πολλούς ήρωες του σχολικού μας βιβλίου) παρακίνησε κι εμάς, τους μαθητές της Γ’ τάξης, να φτιάξουμε τρουφομπαλίτσες. Αγοράσαμε τα υλικά, ακολουθήσαμε πιστά τις οδηγίες της συνταγής, πλάσαμε μπαλίτσες και τις κυλήσαμε στην πολύχρωμη τρούφα. Αλήθεια,πόσο όμορφα νιώθεις ,όταν  συνεργάζεσαι και δημιουργείς!


ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΚΕΡΑΜΙΚΗΣ
ΤΑΞΗ Γ’

Οι Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί: Μαρία Ελένη και Κωνσταντίνος Μοσχογιάννης 

Τη Δευτέρα 12 Φλεβάρη, εμείς οι μαθητές της Γ’ τάξης , επισκεφτήκαμε ένα Εργαστήρι Κεραμικής στην Αθήνα. Είδαμε τον αγγειοπλάστη να φτιάχνει πήλινα αντικείμενα και γνωρίσαμε τα ερυθρόμορφα και μελανόμορφα αγγεία. Ακούσαμε την ιστορία της πλαγγόνας , μιας κούκλας της αρχαιότητας που περνούσε σαν κειμήλιο από τη μητέρα στην κόρη και γίναμε για λίγο κι εμείς αγγειογράφοι ζωγραφίζοντας  σε ένα πήλινο πιάτο  το λιοντάρι της Νεμέας και χαράσσοντας τα χαρακτηριστικά του. Φεύγοντας από το Εργαστήρι δεν παραλείψαμε να αγοράσουμε …και μια νεροσφυρίχτρα. Περάσαμε υπέροχα!