ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗΣ, ΑΠΟΔΟΧΗΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗΣ Α2,ΣΤ1
……..ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΝΑ ΑΓΑΠΑΣ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗΣ, ΑΠΟΔΟΧΗΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΨΗΣ
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΜΕΑ – 3 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
Συνεργασία Α’ 2 και Στ’ 1
Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί : Τζίνη Νικολέττα, Χριστοπούλου Σοφία
Στίχοι: Νίκος Βελιώτης
Μουσική: Παντελής Θαλασσινός
Ν’ αγαπάς τα βουνά και τα πέλαγα,
τους γνωστούς και τους άγνωρους τόπους,
τα πουλιά, τα λουλούδια, τα σύννεφα,
και πολύ ν’ αγαπάς τους ανθρώπους.
Στο σχολείο μας εγκαινιάστηκε φέτος μια νέα δράση. Ο θεσμός της «υιοθεσίας» των μαθητών της Α΄2 τάξης από τους μαθητές της ΣΤ΄1 τάξης. Στόχος μέσω της υιοθεσίας η εύκολη προσαρμογή και ένταξη των μικρών μαθητών στη σχολική κοινότητα, η βελτίωση των σχέσεων μεταξύ όλων των μαθητών, η καλλιέργεια των κοινωνικών δεξιοτήτων, της ενσυναίσθησης και της υπευθυνότητας.
Στα πλαίσια αυτού του προγράμματος και της Παγκόσμιας Ημέρας ΑμεΑ ( 3 Δεκεμβρίου )πραγματοποιήσαμε μια νέα δράση συνεργασίας.
Μιλήσαμε και γνωρίσαμε τη Νοηματική γλώσσα, τη φυσική γλώσσα των Κωφών, δηλαδή τη δυνατότητά που έχουν να βλέπουν και να αντιλαμβάνονται τον κόσμο μέσω της όρασης. Τονίσαμε ότι οι Κωφοί χρησιμοποιούν την τη Νοηματική Γλώσσα για να καλύψουν τις ίδιες επικοινωνιακές ανάγκες με αυτές των ακουόντων ανθρώπων. Για να εκφράσουν δηλαδή επιθυμίες, ερωτήματα, απορίες, εντολές για να δώσουν πληροφορίες από πρακτικές μέχρι και αφηρημένες έννοιες.
Έχει αναγνωριστεί νομικά ως επίσημη γλώσσα των Κωφών για εκπαιδευτικούς σκοπούς στην Ελλάδα από το 2000. Εκτιμάται ότι χρησιμοποιείται από περίπου 40.000 νοηματιστές.
Εξηγήσαμε ότι δεν είναι διεθνής γλώσσα ,γιατί κάθε χώρα αναπτύσσει τη δική της νοηματική γλώσσα με διαφορετικά νοήματα και διαφορετικό αλφάβητο. Υπάρχουν κοινά χαρακτηριστικά αλλά και πολλές διαφορές.
Μέσω του Βιντεοπροβολέα επισκεφθήκαμε τη σελίδα του online Λεξικού Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας και δείξαμε τον τρόπο επικοινωνίας των Κωφών . Τα παιδιά εξέφρασαν την επιθυμία να την σπουδάσουν και ανέφεραν ότι στην τηλεόραση πολλές φορές έχουν δει νοηματιστές να παρουσιάζουν τις ειδήσεις.
Τα πρωτάκια μέσα από το παιχνίδι της κρεμάλας βρήκαν τον ακρογωνιαίο λίθο της συγκεκριμένης γιορτής, την «αγάπη» και με αφετηρία αυτή συζήτησαν στην τάξη πάνω στο θέμα της αναπηρίας ,ενημερώθηκαν ποια άτομα είναι ανάπηρα και προβληματίστηκαν με τον τρόπο που ζουν την καθημερινότητά τους. Ύστερα γνώρισαν τη μέθοδο BRAILLEμέσω της οποίας μπορούν και οι τυφλοί να διαβάζουν και δοκίμασαν και εκείνα να διαβάσουν με τη μέθοδο αυτή ( το καπάκι από ένα μπουκάλι γάλα ). Στη συνέχεια γνώρισαν τη νοηματική γλώσσα , συζήτησαν για την ανάγκη χρήσης της και δοκίμασαν να επικοινωνήσουν τη λέξη αγάπη.
Τα Εκτάκια από την άλλη είχαν την ευκαιρία να διαβάσουνκαι το βιβλίο της Γιώτας Αλεξάνδρου : Φένια η αγαπημένη των ήχων. Ένα πολύ τρυφερό κείμενο με βαθιά ανθρώπινο και συγκινητικό μήνυμα.
Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες και εναλλάξ «μπήκαν» στη θέση της Φένιας κλείνοντας τα μάτια τους με μαντίλι και προσπαθώντας να αντιληφθούν τον κόσμο μόνο με τους ήχους αλλά «μπήκαν» και στη θέση του οδηγού και φροντιστή της Φένιας. Πράγματα αυτονόητα για τους άλλους , είναι για τη Φένια δύσκολα και απαιτούν προσπάθεια.
Έτσι «μπαίνοντας» για λίγο στη θέση του άλλου, τα παιδιά μαθαίνουν να νοιάζονται, να συναισθάνονται.
Τέλος και οι δύο τάξεις έμαθαν να «τραγουδούν» στη Νοηματική , το τραγούδι «Να μ’ αγαπάς» του Παντελή Θαλασσινού και το αφιέρωσαν σε εκείνα τα παιδιά που η καθημερινότητά τους περιλαμβάνει περισσότερες δυσκολίες.